(A Pest megyei Pedagógiai Intézet által kiírt pályázatra készített munka)
PEDAGÓGIAI GYAKORLATOT FEJLESZTŐ PÁLYÁZAT
Bevezetés
A pályázat, amit benyújtok néhány dologban nem
felel meg a kiírás követelményeinek, ennek ellenére remélem kiérdemli a
Bizottság figyelmét.
Az ötlet, nem igazán új, amennyiben tizenöt éve
alkalmazott gyakorlatom. Sőt, mivel a pedagógiában nem lehet igazán semmi
újat a Nap alatt kitalálni, egy többszáz éve alkalmazott gyakorlat kicsit
más felhasználásáról van szó. Nemhogy nem igényel pénzt, de hozza
a pénzt. Az úttörőcsapat pénztárába alkalmanként közel 20.000, azaz: húszezer
forintot.
A várható és megcélzott eredmény: a képességeit,
adottságait, esetleg tehetségét felismerő és azt kibontakoztató sokoldalúan
fejlett személyiség, ennél a gyakorlatnál nem marad távoli, elérhetetlen
fikció. Minden gyereknél a pozitív fejlődés konkrétan tapasztalható.
Célom a pályázattal, hogy az eddig bújtatottan
alkalmazott gyakorlatomat legalizálhassam. Ha a Bizottság arra érdemesnek
találja, akkor tapasztalataimat szeretném tudományos, publikálható formában
kifejteni.
A pályázat tartalma:
A hagyományos színjátszás szerves beépítése az
osztályfőnöki munkába
Mint húsz éve tanító és kezdettől osztályfőnöki
munkát végző, (sőt tíz év óta munkaközösség vezető) pedagógus, állandóan
éreztem és érzem az osztályfőnöki munka rendkívüli fontosságát, ugyanakkor
látom a jelenlegi gyakorlat tehetetlenségét. Földhözragadt magyar észjárásom
régóta kereste a megoldást, hogy a kecske is jól lakjon, a káposzta is
megmaradjon. Az alkalmazott gyakorlatom semmiképp se mondjon ellent a jelenleg
érvényben lévő pedagógiai alapdoku-mentumoknak. Hogy a megoldást éppen
a címben említett gyakorlatban találtam meg, természetesen nem véletlen.
Édesanyám, valamikor a szabadkai Magyar Színkör tagjaként Fedák Sárival
is játszott. Édesapám biztosan azért, hogy neki örömet szerezzen, számos
igen magas színvonalú műkedvelő előadást rendezett az ötvenes-hatvanas
években. Én két öcsémmel állandóan a rivaldán könyököltem minden próbán,
minden előadáson. Később iskolai előadásokon magam is sokat játszottam.
Messzemenően figyelembe véve, hogy "az osztályfőnöki
órák tervében a cél és feladatrendszer megvalósítása kötelező, a tartalom,
azaz a témák megválasztása (kivéve az évfolyamonként kötelező nyolc témát)
valamint a követelmények évfolyamonként megállapítása - a feladatok osztályra
méretezése alapján -, az osztályfőnök joga és kötelessége..." megpróbáltam
a következőt:
A négy feladatkörnek megfelelő tartalmat, melyeket
az osztályfőnöki kézikönyvben négy témakörre és összesen 32 órára terveztek,
8-8+16 órára osztottam. Nyolc kötelező téma, nyolc óra időszerű kérdéseknek
(magatartás, szorgalom, napi problémák), és a maradék tizenhat óra egy
színielőadás előkészítése és betanulása.
Mi benne az újszerű?
Paradox módon, egyfelől éppen a hagyományőrzés.
Abonyban 1830 óta állandóan volt amatőr színjátszó társulat. Az abonyi
közönség annyira szerette a színházat, hogy emellett vándor színtársulatoknak
is hónapokig adott szereplési lehetőséget.
Újszerű annyiban is, hogy nem szabadidős tevékenység formájában oldjuk
meg az előadás előkészítését, hanem osztályfőnöki munkába ágyazva. Szabadidejében
a gyerek menjen sportolni, zeneiskolába, nyelvórára, vagy legyen a családjával.
Ugyanakkor természetesen az előadás előkészítése adhat szabadidős programot
is, ha a kosztümök vagy a díszletek elkészítése, illetve a szöveg tanulása
ezt megkívánja. Újszerű annyiban is, hogy nem színjátszó szakkör formájában
működik a színjátszó közösség, egy egész iskola legügyesebb gyerekeit,
hanem egy osztály legkülönbözőbb tehetségű gyerekeit mozgósítva. (Megjegyzés:
így természetesen hiányzó sincs soha.) Újszerű annyiban is, hogy az osztályfőnöki
munka négy feladatkörének megfelelő tartalmakat nem elvontan, erőszakoltan,
metafizikusan tárgyaljuk, hanem ötödik osztálytól nyolcadik osztályig a
színjátszás során úgy tanulják meg a gyerekek, hogy szinte észre sem veszik.
(Önismeret, mások elismerése, szolidaritás, fegyelem, munka, becsület,
helytállás... stb. A pozitív erkölcsi normák a lehető legtermészetesebb
módon válnak belsővé). Ugyanakkor meglepően lehet érvényesíteni
az integráció, az ismeretek vertikális építkezésének a követelményét.
Újszerű az is, hogy alulról jövő, osztály és osztályfőnök közös
munkájának 15 éve alatt a gyakorlatban kikristályosodott, és rendkívül
eredményes nevelési módszerről van szó. Újszerű az is, hogy sajnos ismét
időszerű lett a magyar kultúra védelme, - melynek a színjátszás mindig
terepe volt. A szaktárgyi tantervek nem tudják ezt a követelményt rugalmasan
teljesíteni, de az osztályfőnöki órákon megvan a lehetőség. Mindig és kizárólag
magyar műveket alkalmazunk színpadra, népmeséket, magyar költők verses
meséit, kötelező olvasmányokat. A zenében is törekszünk a magyar népdalok,
vagy értékes magyar műzene, pl.: virágénekek fölhasználására, bár itt inkább
teszünk engedményeket a "korízlésnek"; és egy-egy táncbetétnél divatos
slágerzenét is alkalmazunk, ezzel "eklektikussá" téve az előadást. Végül,
de nem utolsó sorban a gyerek fölkelhet az iskolapadból.
Az osztályfőnöki tevékenység folyamatterve
Az általam elkészített osztályfőnöki munkaterv nem
egy évre, hanem ötödiktől nyolcadikig négy évre szól. Meglepő, hogy ebben
a tanévben már a negyedik osztályom jár hatodikba, és a munkatervem csekély
változtatással nagyszerűen adaptálható.
A nyolc kötelező témával és a nyolc időszerű kérdések
témával itt nem foglalkozom. Itt csak a másik tizenhat óra földolgozása
érdekes.
5. osztály
A mindenkori ötödik osztályomnak hagyományosan vállalt feladata, hogy az egyik helyi TSZ-nek Öregek Napjára műsort adjon. Ötödikben ennek az elkészítése a tizenhat óra fő feladata. Természetesen 6.-7.-8. osztályban is mi adjuk a műsort, de akkor már nem igényel annyi munkát.
Feladatok:
Hatodik osztályban egy mesejátékot tanulunk anyák napjára. Mivel nemigen dúskálhatunk mai gyerekeknek való színdarabok között, ezért együtt írjuk ezt magunknak.
Feladatok:
Olyan népmesék vagy verses mesék összegyűjtése, amelyek,
ha nem is kimondottan az anyai szeretetről, de a szeretetről szólnak.
A megfelelő mű kiválasztása után pályázatot tűzünk ki a színpadra
alkalmazásra. Mindig akad egy-két páros, akik vállalkoznak a dramatizálásra.
A feladat nem is túl nehéz. Az elbeszélő részeket egy mesélő, a párbeszédes
részeket a szereplők szájába kell adni. Fontos dramaturgiai feladata, hogy
legyen több olyan tömegjelenet, amelyben mindenki szerephez juthat. Ebben
a kezdeti szakaszban megtervezzük a kísérő zenét is, figyelembe véve az
ének tankönyv anyagát, az éppen divatos slágerzenét, valamilyen hangszeren
jól játszó gyerekeket. A színdarab megírásánál szintén figyelembe vesszük,
hogy vannak-e olyan kiemelkedő tehetségű énekes, táncos vagy tornász
gyerekek, akik tehetségük folytán többet kihozhatnak egy-egy szerepből,
így szinte egy-egy szerepet előre "rátervezünk" egy-egy gyerekre. (Megjegyzés:
Természetesen, ha van egy már jól bevált mesejáték, a dramaturgiai munka
csak az osztály adottságaira való adaptálásra korlátozódhat.)
A szereposztás a legkényesebb feladat. Minden gyerekben
rendkívüli módon él a szereplésvágy. Ha valaki mégis irtózik a színpadon
való megjelenéstől, akkor súgó, ügyelő, díszletező, stúdiós... stb.,
igen fontos feladatokkal bízzuk meg őket. Mindenkinek legyen feladata.
A kész darab fölolvasása után minden gyerek kap egy kitöltetlen szereposztást,
és azt saját elképzelése szerint megtervezi. Hangsúlyozzuk, hogy senki
ne legyen álszerény, ha valamelyik szerepre önmagát gondolja legalkalmasabbnak,
akkor javasolja saját magát. Külön kis szavazatszámláló bizottság összesíti
az eredményt. Az én szereposztásom nem vesz részt a szavazásban. Rendkívül
izgalmas dolog, amikor a végeredményt összehasonlítjuk az én elképzelésemmel.
Ha a kettő nem egyezik, akkor ezt külön megbeszéljük, különös tekintettel
arra, ha egy fontos szerepre két-három, egyformán alkalmas gyerek neve
merül föl.
Ha közmegelégedésre elkészült a szereposztás, minden
szereplő kiírja a saját szövegét a szövegkönyvből végszavazva, utasításokkal.
Mindaddig, amíg nem tudják könyv nélkül a szöveget,
a padban ülve csak olvasó próbát tartunk, különösen ügyelve a helyes kiejtésre,
jó artikulálásra. Az énekeket és a tánc alaplépéseket kivétel nélkül minden
gyerek megtanulja. Amikor a koreográfiát összeállítjuk, természetesen csak
a szereplők. Mielőtt a színpadi mozgást kezdjük tanulni az előadás leendő
színhelyén terepszemlét tartunk. Itt megismerik az adott színpad méretét,
a ki-be közlekedés lehetőségeit, a frontot és irányokat. Ez nagyon fontos,
mert az osztályteremben ugyanezt csak akkor tudják elképzelni, ha előzőleg
alaposan szemügyre vették azt.
A mozgással történő próbák alatt azok, akik éppen nem szerepelnek,
semmi mást nem csinálhatnak, mint figyelnek. Ők a nézők, akik közben
megtanulják mindenki szerepét, a színpad törvényeit, és a kritikus ítéletalkotást.
(Megjegyzés: Ha a mozgás során kiderül, hogy egyik-másik szerepre
a legnagyobb elővigyázat mellett is nagyon rosszul választottunk, lehet
új szereposztást csinálni.)
A kudarcot is el kell tudni viselni. Azt is meg
kell tanulni, hogy át kell adni a helyünket a nálunk jobbaknak. Természetesen
keresnünk kell olyan feladatot a lecserélt gyereknek, hogy az elszenvedett
kudarcért sikerélménnyel kárpótolhassa magát.
A színpadi mozgást a legfontosabb kellékekkel és a legfontosabb díszletek
jelzésével gyakoroljuk. Amit tudunk együtt készítünk el (korona, fonálból
paróka, álszakáll, kakastarély, stb.) Ami hosszabb időt vagy nagyobb szakértelmet
kíván, azt ki-ki otthon szülői segítséggel csinálja meg. Törekszünk a jelmezeket
megtervezésénél a minél tökéletesebb illúzióra, hogy az öltözék segítse
a gyerekeket az ábrázolásban. Amikor teljesen kész a darab, akkor visszük
színpadra. Meglepően hamar alkalmazkodnak a színpadhoz. Első perctől kezdve
szigorúan be kell tartani a színpadi fegyelmet. Akinek éppen nincs jelenése,
csöndes, fegyelmezett legyen. Az előadással kapcsolatos minden munkát (kivéve
a jegyeladással kapcsolatos pénzügyi teendőket) az osztály végzi. Plakátok,
meghívók készítése, öltözködés, sminkelés, fésülködés, ügyelet, súgás,
díszletezés...stb. Ha jól begyakoroljuk mindezeket, az előadáson nem adódhat
különösebb probléma. A szülői munkaközösség vállalkozó tagjainak a segítségét
elfogadjuk, de úgy készülünk föl, hogy mindent megoldhassunk egyedül. Az
utolsó kosztümös próbák és az előadások délutánokon és hétvégeken már mint
szabadidős tevékenység történnek. Minden előadást értékelés és utasítások
követnek. Az előadások befejeztével az SZM által rendezett családias jellegű
gyermek-szülő-osztályfőnök találkozón elemző értékelést tartunk.
7. osztály
A mindenkori hetedik osztályomnak szintén hagyományosan
vállalt feladata, - mint minden évben az öregek napja - a március 15-i
iskolai ünnepi műsor.
Hatodik-hetedik osztályban történelem órákon a tananyag
a magyar szabadságharcok története: végvári harcok, Bocskay, Bethlen, Thököly,
Rákóczi és a negyvennyolcas szabadságharc. Az én hetedik osztályaim ünnepi
műsorukkal négyévenként kerülnek sorra. A közbeeső három évben a
műsorok vagy csak március 15-ével vagy a Forradalmi Ifjúsági Napokkal -
1848. március 15., 1919. március 21., és 1945. április 4-ével - foglalkoznak.
A műsorom lényege, tanítványaimmal és természetesen a hallgatósággal
tudatosítani a következőt: Magyarországnak és a magyarságnak földrajzi
helyzetéből adódó történelmi feladata volt Európa közepén valamiféle egyensúlyt
biztosítani kelet és nyugat között.
Helyzeténél fogva állandóan önvédelmi harcra kényszerült.
E harcok szinte végtelen sora a magyar szabadságharcok története.
Feladatok:
Anyaggyűjtés. (Versek, dalok, szemelvények)
A hozott anyagból a műsort közösen szerkesztjük.
(A kronológia, vers-próza-zene arányai, időtartam stb.)
Szereposztás. Az egész műsort mindenkinek meg kell
tanulni és a szereplőket "házi zsűrizés" útján választjuk ki.
Házi feladata a kész műsor hangulatának megfelelő
ünnepi beszéd megírása. A legjobbat használjuk föl az ünnepélyen.
(Megjegyzés: Ha van egy régi hetedik osztályból
maradt jól bevált szép műsor, akkor is végig csináljuk a gyűjtés, szerkesztés,
földolgozás minden fázisát, hiszen "egy újszülöttnek minden vicc új". A
végeredmények nagyon is hasonlítanak, de ez egyáltalán nem meglepő, ugyanis
én ajánlom a gyűjtőmunka alapanyagául szolgáló irodalomjegyzéket, valamint
a szerkesztés alapelvét.)
8. osztály
Az így eltöltött három év után nem csoda, ha a gyerekeknek
a tanévnyitón az az első kérdése, hogy mikor kezdjük már a színdarabot.
Három ilyen év után képesek komolyabb emberábrázolásra,
érzelmileg bonyolultabb figurák ábrázolására. Úgy választjuk a darabot,
hogy erre legyen is lehetőségünk. A darab kiválasztása, földolgozása vagy
átdolgozása, a szereposztás, gyakorlás stb., egyszóval a munka menete a
hatodik osztályban alkalmazotthoz hasonló. Különös súlya van a nyolcadik
osztályban egy ilyen előadásnak, s ezt át is érzik első perctől kezdve.
Vizsgaelőadás ez és búcsúelőadás is egyben. Vizsgáznak, számot adnak a
fejlődésről iskolatársaik, szüleik, tanáraik előtt, ugyanakkor búcsúznak
egymástól és az iskolától.
Összefoglalás
A hagyományos színjátszás szerves beépítése az osztályfőnöki
munkába. Ez a terv lényege. Hagyományos alatt színpadi kosztümökben, jelmezekben,
legalább jelzett díszletek között való szerepjátszást értem. A színjátszás
általános haszna mellett (szép kiejtés, helyes artikulálás, szókincs gyarapodása,
memóriafejlesztés, fantázia aktivizálása, empátia-képesség kialakítása...stb.)
10-14 év közötti gyerekek esetében, rendkívül tág tere nyílik a nevelésnek.
A tantárgyi koncentráció lehetősége végtelen. Ének, rajz, testnevelés,
technika, magyar, történelem, esetenként fizika, biológia, kémia.
A nevelési fő feladatok első sora az ún. kultúra tartomány
a darabok tartalmától függően súlypontozódhatnak, (pl.: erkölcsi, esztétikai,
testi, világnézeti nevelés) ugyanakkor a nevelési fő feladatok második
sora a pszichikus folyamatok, sajátos egységben érvényesülnek (értelmi,
érzelmi, akarati és tevékenységre nevelés).
Általános tapasztalatok
E speciális osztályfőnöki tanterv alapján felnőtt
már három osztályom, a negyedik most hatodikos. Tapasztalataim rendkívül
kedvezőek.
Az iskola, ami a mai gyereknél nem téma,
ezeknél a gyerekeknél téma lett.
Minden gyerek, a leggyengébb tanuló is mindenkinek
a szerepét megtanulta annyira, hogy akár súgó is lehetett volna.
Megtanulták egymás munkáját segíteni, a szolidaritás
természetessé vált.
Megtanulták mások tehetségét elismerni, ami talán
a legnehezebb.
Megtanulták saját adottságaikat fölismerni és egy
másfajta rangsorban a helyüket elismerni.
Beszédükön, mozgásukon, megjelenésükön szembetűnő
a pozitív fejlődés.
A legügyesebbek elsajátították a drámaírás és műsorszerkesztés
alapelemeit.
Az osztály minden tanulója kivétel nélkül életre
szóló, gyakran meghatározó élményben részesült.
(Megjegyzés: A legelső színjátszó osztályomnak
négy éve volt a tíz éves osztálytalálkozója. Az anekdótázások témája kizárólag
a színjátszás volt, és a szöveget is tudták, a legemlékezetesebb jeleneteket
el is játszották.)
Megtanulták a "gyakorlás" fontosságát, az alapos,
figyelmes munkát. Soha "félkészen" egyetlen gyerek sem állt közönség elé,
eleve kudarcra ítélve.
(Megjegyzés: Az előadások legtöbbjénél a
zenei részleteket magnóról játsszuk. Az énekes részek is gyakran magnóról,
ún. play-back mennek. Ha 10-12 előadás van, nincs lehetőség mindig "élő
zenét" szerezni s az egyik célunk is éppen az, hogy önállóan mindent megoldjunk.
Az énekes részeket zongorakísérettel fölvesszük magnóra és azzal együtt
énekelnek a gyerekek a színpadon. A "Rózsa és Ibolya" egyik előadásán,
amikor éppen 12 kislány az Elvarázsolt tavat énekelte és táncolta
fölcsavarodott a magnószalag. A lányok tovább énekeltek és táncoltak, mintha
mi sem történt volna, a két "stúdiós" fiú pedig kikereste a tartalékszalagon
a következő zenét. Ezt a hajmeresztő katasztrófát úgy megoldották, hogy
a közönség alig vett észre valamit. Egyedül én zsibbadtam el kishitűen
a rémülettől, a gyerekek nem. Egyszerűen annyira tudták, mit kell tenniük.)
Kivételesen rendkívüli fegyelmező erejű a színjátszás.
A végső sikert egyszerű, apró dolgok veszélyeztethetik, ezért a legkisebb
a szereplőnek, súgónak, ügyelőnek, kellékesnek, az éppen játszó , vagy
éppen nem játszó gyereknek folyamatosan oda kell figyelni mindenre. A fegyelmezett
munka a siker előfeltétele!
Erős, közösségformáló tevékenység a színjátszás.
Olyan osztályközösséget lehet vele teremteni, amilyet semmi mással. És
itt van az egyetlen hátránya. Ugyanis a közösség mintegy bezárkózik, kicsit
elkülönül évfolyamától, az iskolától. Javítja a helyzetet, ha ez a közösség
mintául szolgálhat, ha előadása iskolatársainak örömet, iskolájának dicsőséget,
úttörőcsapatának pénzt is hoz. (Megjegyzés: A legutóbbi előadásunkat
- az 1984-85-ös tanévben a "Rózsa és Ibolyá"-t - tíz előadáson, a tizenötezer
lakosú Abonyban kétezerötszáz ember látta.)
Utószó
Természetesen megoldhatatlan az, hogy minden osztály
minden évben színdarabokat csináljon. Azon azonban érdemes lenne elgondolkodni,
hogy a nevelési tartalmakat egy főtevékenységbe ágyazva, közvetett módon,
de nagyon is konkrétan hogyan lehetne megvalósítani az osztályfőnöki órákon.
Ezzel a módszerrel ugyanis elérhető, hogy a pozitív erkölcsi normák
az intellektuális szférából (tudja, de nem teszi) a sokkal hatékonyabb
szokás szférába, mint "belső normák" beépüljenek.
Ugyanakkor lehetősége nyílna a tanárnak esetleg szaktárgyával összefüggő
vagy attól független tudományát, tehetségét, hobbyját a nevelésben hasznosítani.
Kémia tanár, aki élsportoló volt, biológia tanár, akinek virágkötészet
a hobbyja, az ének tanár, aki szenvedélyes természetjáró.
Hogy ehhez pedagógus kell? Hát igen! De nem
is olyan régen a romantikus néptanító ezt megcsinálta.
Tudom, hogy hozzám hasonlóan sok pedagógusban él
valahol ez a néptanító.
Pedagógiai Szemle
Szerkesztőség Budapest Tisztelt Szerkesztőség!
Király Béláné
Abony, 1987. április 9. |
![]() |