azaz a téma megközelítése egy gyakorló pedagógus szemével és az abonyi
József Attila Nevelőotthon életrendje
(Részlet a Magyar Tudományos Akadémia Szociológiai Intézete által kiírt
pályázaton díjat nyert tanulmányból)
GONDOLATOK KORSZELLEMRŐL, DEVIANCIÁRÓL ÉS PRÓFÉTIZMUSRÓL
Gondolatok a korszellemről
"Fiad nemcsak a te fiad, a kor gyermeke is"
- mondta Konfucius 2500 évvel ezelőtt. S ez olyan igazság, amely ma éppen
olyan időszerű, mint a történelemben bármikor. Korszellem van és a korszellem
parancsol. Aki a nevelési cél meghatározásánál azt a tény nem veszi figyelembe,
feltétlenül célt téveszt. Az öröklés alapvető tényező, de a nevelés eredményességét
a külső tényezők döntően befolyásolják. A gyermeket körülvevő természeti,
társadalmi környezet, és az országhatárokat nem ismerő korszellem.
A XX. század korszellemét két elmélet határozta
meg. A XIX. század második felében született a történelmi materializmus
és a XX. század elején a relativitáselmélet. A történelmi materializmus
az anyag elsődlegességét hirdeti a tudattal szemben, és azt nemcsak a természetben,
de a társadalomban is érvényesnek tartja. A relativitáselmélet egy
fizikai törvény, amelynek lényege a viszonylagosság.
Ezek az elméletek beépülve az emberi gondolkodásba
és a mindennapi társadalmi gyakorlatba - országhatároktól és társadalmi
berendezkedéstől függetlenül -, legföljebb mértékében és időben eltolódva,
katasztrofális erkölcsi csődöt eredményeztek. (Hogy ez az eretnek
állítás szalonképes-e vagy sem, ezt is a korszellem dönti el.)
A materializmus világméretű térhódítása odavezetett, hogy az
emberek csak azt tartják fontosnak, ami hasznos és minden erejükkel az
anyagi javak megszerzésére törekednek. A tudás és az emberi kapcsolatok
elértéktelenednek, mert minden a haszonnak van alárendelve. A relativitáselmélet
pedig a társadalmi valóságban mérhetetlen önteltséget, gőgöt, önzést és
erkölcsi zűrzavart okozott. Ha minden viszonylagos, akkor az igazság is
csak nézőpont kérdése: a terrorista, az agresszor, a rablógyilkos is állíthatja,
hogy neki van igaza.
Napjainkban új korszellem születésének vagyunk
tanúi.
A túlnépesedés, éhínségek, félelmetes népbetegségek,
alkoholizmus, kábítószer, öngyilkosságok, széthullott családok, a bűnözés
és önbíráskodás terjedése, környezetszennyezés, nyersanyag és energiaválság,
túlméretezett fegyverkezés, helyi népirtó háborúk, látványos gazdasági
összeomlások...megannyi felkiáltójel! A Challenger katasztrófája és a csernobili
robbanás után az olyannyira gőgös elit-tudomány is elvesztette túlzott
önbizalmát.
Az új korszellem a hagyományos emberi értékek és
erkölcs iránti vágy újraéledésében mutatkozik meg.
A nevelés tudatos személyiségformálás. A szocializáció
ennél tágabb fogalom, az ember társadalmi lénnyé válása, mindenféle nevelő
tényező hatására. A nevelés és szocializáció csak akkor lehet pozitív eredményű,
ha a sok-sok nevelő tényező sem egymás ellen hat, hanem egymást erősítik.
Ez az egység viszont csak akkor jöhet létre, ha az embereszmény természetes,
egészséges
és emberi. (Normálisan ugyanis csak ebben lehetne minden embernek
egyetérteni.) Természetes, egészséges és emberi - minden ami az élet értelmét
igeneli, nem mond ellent az ember alaptermészetének és nem sérti
az emberi méltóságot. Az ember alaptermészetét pedig csakis olyan tulajdonságok
alkothatják, amelyek építik az embert és az emberi kapcsolatokat. Minden
emberi tulajdonság, amely bomlasztja az egyént és az emberi kapcsolatokat,
közösséget, társadalmat, az természetellenes. Az a korszellem, amelyik
ezeket az utóbbi tulajdonságokat erősíti vagy építi ki az emberekben, embertelen
és természetellenes. Ma már közhely, hogy a család és az iskola jelenlegi
állapotában nem tudja megoldani a nevelés igen nehéz feladatát, s szinte
teljesen átengedi a terepet minden más egyéb nevelő tényezőnek.
Természetesen ez is kortünet. Az emberi kapcsolatok
elértéktelenedésének és a rosszul értelmezett "önmegvalósításnak"
egyik következménye a család széthullása. A tudás értékcsökkenése nyomán
pedig az iskola vesztette el a tekintélyét. A korszellem, amely így hatott
a családra és az iskolára, a többi nevelő tényezőn keresztül is egy természetellenes
harácsoló, gőgös, önző... embereszmény kialakulását segíti.
Az egészséges ember kezdetben ösztönösen, később
tudatosan veszi fel az odadobott kesztyűt és új korszellemet teremt, meg
akarván menteni az emberi tartalmat és az emberi méltóságot. Művészeknek,
íróknak, pedagógusoknak észre kell vennie az új emberibb embereszmény iránti
igényt és megjelenését siettetni minden erejükkel, hogy mintává váljon.
Az igazi értelmiség feladata ugyanis nemcsak az alkotás és kritika, de
prófétai küldetése is van.
Gondolatok a devianciáról
"Deviánsnak általában az minősül, ami az össztársadalom
részéről érvényesnek elismert normától eltér még akkor is, ha a csoport
specifikus normái szerint ez a viselkedés komform viselkedésnek számít".
(Buda Béla)
De mi lesz a helyzet akkor, ha a korszellem akkora
normazavart okoz, hogy az össztársadalom válik deviánssá és kisebb csoportok
sőt egyének viselkedése lesz csak normális. Nagyon is úgy látszik, hogy
a deviancia meghatározásánál, még az össztársadalmi-nál is szélesebb
alapfogalom válik norma-meghatározóvá - történetesen normális norma
az, ami természetes, egészséges és emberi.
A nonkonformizmus egyszerűen divat. Senki se tisztel
senki és semmit. Divat a szembenállás mindennel és mindenkivel.
Divat - a deviancia külső formai jegyeiként - a lompos megjelenés,
a hanyagul zsebretett kézzel, nyeglén rágni a rágógumit, köpködni a szemecskét.
A trágár, arrogáns, gőgös és lekezelő beszédmód általánosan elterjedt és
elfogadott stílus. Divat az embertelenül értelmezett önmegvalósítás, önmegvalósítás
mások személyes autonómiáját semmibe véve is, és a szerelmi szabadság egészen
a természetellenes szexig. Mi minősül deviánsnak akkor, ha olyan a korszellem,
hogy az a szégyellni való, ha nem vagy elvált, ha nincs szeretőd, ha nem
iszol, ha még tizenöt éves korodban ártatlan vagy, ha egyenes vagy és becsületes,
sőt az is szégyen, ha egyszerűen csak tanulni akarsz.
Az össztársadalom egészében és egyenként viseli
magán a "deviáns személyiség" tartalmi jegyeit. Az "egocentrizmus, az egyensúlyhiány,
az agresszivitás és az érzelmi közömbösség". (Danis Szabó) olyan mértékben
általános, hogy az össztársadalom valójában csak az egészen kirívó bűntettet
tekinti tűrhetetlennek, és saját devianciája föl se tűnik neki.
A deviáns viselkedés kialakulásának vizsgálatakor
az alapvető tényezők között soha nem foglalkoznak a korszellemmel és csupán
felszínesen érintik a politikai-ideológiai tényezőket. A pszichológiai,
biológiai és társadalmi okokon túl, amik konkrétak, ugyanis van egy tapintható,
létező korszellem is, amely lényegileg embertelen és antiszociális is lehet,
ha megkérdőjelezi az emberi élet értelmét.
Magatartási zavarok egyik oka a félelem.
"Félelem a bizonytalanságtól és a kiszolgáltatottságtól",
"rettegés a megsemmisüléstől!" (Geréb György) ... és mi történik ma a bonyolultnak
nevezett társadalmakban?! A hatalom el akarja hitetni az emberekkel,
hogy van beleszólásuk saját soruknak az alakításába, de valójában nincs
beleszólásuk. Kortünet az is, hogy a kormányok elszakadnak a népüktől
és a hatalom kevesek harcának a prédájává válik. Ma a népek tehetetlenek
a hatalmakkal szemben.
A pszichológus, az orvos, a pedagógus a legjobb indulattal is csak
tüneti kezelésre képes. S persze ők is a kor gyermekei! Új korkoreszme
kell, ami a régi, amit ismét az egészséges, emberi ösztön teremt,
s az elhivatott értelmiség terjeszt. Popsztár énekli a következő sorokat:
"A világ hidd el a jóra éhes ..." az eszményített énekesnő érzékeli az
új korszellemet, s mivel van lehetősége milliókhoz szólni, ő is hozzájárulhat
annak terjedéséhez.
Gondolatok a prófétizmusról
"Miközben a ma és a holnap nevelőjének szerepét
hangsúlyozzuk, el kell vetnünk a pedagógus hivatástudat múltból átszüremlett
naív, idillikus, romantikus elemeit, amelyben a tanár lámpás, a nemzet
napszámosa, valamiféle prófétai küldetés hordozója. A korszerűen felfogott
pedagógus hivatástudat lényege sokkal inkább az, hogy szeret és akar dolgozni,
alkalmas a nehéz, fáradságos mindennapi munkára. Érti világunkat, elkötelezett.
Szereti növendékeit (bele tudja élni, képzelni magát a gyermeki világba,
e "szeretet" akkor is megmarad benne, ha a tanítvány éppen nem "szeretni
való", mert mást tesz, mint szeretnénk, hálátlan, visszaszól, kritizál
és "igazságtalan" stb). Röviden: érti a dolgát.
Fontos személyiségjegyei és képességei: alkotó
szellem, szuverén jellem, megújuló képesség, egészben való látás, /úgy
koncentrál szaktárgyaira és osztályára, hogy minduntalan befogja látóterébe
az iskolát övező környezetet, a köznevelés rendszerét, a gazdasági, politikai
és kulturális élet lényegi összefüggéseit/, kitartás, fegyelmezettség..."
(dr. Szántó Károly)
Az így megfogalmazott "pedagóguseszmény" csupán
annyi motiváló erővel rendelkezik, amennyi bármely más foglalkozás műveléséhez
kell. A pedagógus munkája azonban nem foglalkozás, hanem hivatás, és nem
tudomány, hanem művészet. Az igazi pedagógusban állandóan él a tanulási
és közlési vágy. Minden tanítványáért, egész nemzetéért, sőt az emberiségért
érzett felelősség hatja át nevelő szándékát. Megjelenése, emberi magatartása,
szenvedélyes elkötelezettsége a természetes, egészséges, emberi célok iránt,
alkalmassá teszik, hogy permanens példakép legyen, és tanítványokat
vonzzon maga köré.
Ha a pedagógus eleve lemond lámpás szerepéről,
melynek fénye a hosszú évek alatt úgyis gyakran megtörik, nem csoda, ha
csupán kenyérkereső mellékfoglalkozássá, sőt kényszerű robottá válik a
legszebb hivatás:
"Mert van-e akkora tett múló falakat fölemelni/ Árkot sánccal övezni,
szilárd bástyákkal erődöt,/ Mint a vadonból, borzos völgyekből kikelőket/
Szép életre, magasztos műveltségre kapatni?" (Janus Pannonius)
A pedagógusnak igenis hinni kell abban, hogy prófétai
küldetése van, különben nem lesz ereje a harchoz, márpedig munkájának lényege
az állandó küzdelem. Mivel a próféták egy adott társadalom érvényesnek
elismert normáit természetszerűleg elvetik, klasszikus értelemben deviánsnak
minősülnek, ezért is kényszerülnek harcra, küzdelemre.
A deviáns viselkedés pedagógiája
Az "alkalmas" pedagógus, mint a nevelés tényezője
A testnevelés tagozatos gyerekek a többi készségtárgyból
is ügyesek. Jól rajzolnak, szépen énekelnek. Az énektanár rájuk szeretné
alapozni az énekkart, de a mindennapi egy vagy két testnevelés óra és a
heti négy edzés, nagyon elfoglalttá teszi őket. Emiatt, vagy csak erre
való hivatkozással nem járnak énekkarra. Az énekkar ugyan kötelező
minden tanulónak aki alkalmas az énekkari munkára, de a tanárnak semmilyen
eszköze nincs, amivel ezt a kötelezettséget behajthatná. Ötös helyett négyest
ad annak a gyereknek, akinek énekkarra kell járni, de nem jár. Erre válaszképpen
az eddig ötös tanuló már négyesre se hajlandó megtanulni az éneket. S beindul
a láncreakció, kialakul az ördögi kör, szociológia nyelvén a "futok a pénzem
után csapdája".
Nyolcadikban év végén az énektanár évfolyamonként összegyűjti a fölösleges
ének tankönyveket, hogy az énekkarosoknak legyen a következő tanévben.
Kérésére a T-osztály konokul hallgat. "Akkor egyétek meg, vagy tüzeljétek
el!" Az egyik gyerek előveszi az énekkönyvét és szépen lassan a tanára
szeme közé nézve, kezdi laponként szétszaggatni. Példáját az egész osztály
követi.
A csapda végképp bezárult.
Egy kiváló képességű tanulót matematika tanára és
történelem tanára is tanulmányi versenyre küldi. Orosz tanárának a gyerek
nemet mond, mert a másik két tantárgy már minden idejét és energiáját leköti.
Az orosz tanár ezt személyes sértésnek veszi, s mivel ő a gyerek osztályfőnöke
is, osztályfőnöki megrovásban részesíti.
A csapda kész.
A paradicsomföldön nagyon nehezen megy az őszi mezőgazdasági
munka. Apró a paradicsom, már harmadik, negyedik szedés inkább böngészés.
Hiába számolgatják mennyi lesz a kereset, az akkor is csak fillérekre jön
ki, ha rendesen dolgoznak. Inkább nem dolgoznak. Mímelik, vagy egyenesen
megtagadják a munkát. Az osztályfőnök kéri, unszolja, fenyegeti őket. Hiába.
A legnagyobb hangú gyerekkel komoly szóváltás kerekedik. A cinkos osztály
minden tagja osztályfőnöki intést kap. Ezt annyira zokon veszik, hogy az
osztályfőnök szaktárgyi óráira se készülnek úgy mint eddig.
Úgy látszik beindult a láncreakció.
Kötelező az iskolaköpeny. A divatpulóver alól mindössze
öt centiméter látszik ki belőle, vagy még annyi se. "Hol a köpeny?" A gyerek
fölemeli a pulóvert és megmutatja, hogy van rajta köpeny. A tanár visszavonul,
de mindketten érzik, hogy itt valami nincs rendben.
Becsöngetés után 10 perccel bebilleg órára a másodikos
gimnazista lány. Illedelmesen elnézést kér a késésért, de nem hallotta
a csengőt. Aztán rendületlenül továbbszopogatja a tejes nylonzacskót, s
amíg a kiflije is el nem fogy, addig nem hagyja abba az evést.
Lehetne sorolni. A pedagógiai munka telis tele van
ilyen csapdákkal. A tanárnak pedig saját személyiségén kívül más fegyvere
nincs. (A felvételi idején alkalmasságáról senki se kérdezte.)
Ezeket a helyzeteket a kölcsönös kiszolgáltatottság
és tehetetlenség érzése szüli, de a tanárnak kell megoldani, mert
ez a hivatásához hozzátartozik. A pedagógus legelső feladata önámítás nélkül
eldönteni: alkalmas-e erre a munkára.
Deviáns viselkedés és a szociális moratórium
A neveltségi szint felmérése és meghatározása nem
is olyan nagyon nehéz. Nehezebb annak az eldöntése, hogy a jelenlegi munka-
és iskolai fegyelem viszonyai között mi az, ami deviánsnak minősül.
(A jó gyerekek között könnyű észrevenni a rosszat, de a sok
rossz
között a legrosszabbat sokkal nehezebb.) A helyzet az - a nagy társadalomhoz
hasonlóan -, hogy csupán a kirívóan antiszociális, sőt kriminális viselkedés
tűnik valóban deviánsnak. Viszont igen széles a potenciálisan deviánssá
válók tábora. A nevelésben a reflektorfényt erre az egyre szélesedő táborra
kellene irányítani, és mindent elkövetni, hogy ebből a körből minél kevesebben
lépjenek át a határon. Ugyanakkor tudomásul kell venni, hogy létezik az
ún. szociális moratórium, vagyis a gyerek, mielőtt viselkedése standardizálódik,
kipróbál néhány viselkedési variációt. Szülőnek, pedagógusnak ezt tudni
kell és ezt az időszakot türelmes szeretettel kell átvészelnie. Ha a kisgyermek
nevelése megfelelő volt, akkor bízhatunk abban, hogy a standardizálódás
végeredménye pozitív lesz.
Két régi igazság:
"A gyerek nevelése nyolc éves koráig befejeződik".
"Mikor kell a gyermek nevelését megkezdeni? Húsz
évvel a születése előtt az anyja nevelése által."
Példabeszéd képsorozattal egy nagyon-nagyon régi
pedagógiai könyvben:
Kisgyermek ül az apja ölében és kerekre nyitott
szemekkel hallgatja: "Az én apám mindent tud!" Nagyobb fiúcska a
könyv fölött gyanakvóan néz az apjára: "Az én apám se tud mindent!"
A suhanc, hanyagul zsebretett kézzel, cigaretta a szájában. Öntelten
nézi az apját: "Az én apám semmit se tud!" A felnőtt fiú elgondolkodva
hallgatja idős édesapját: "Az én apám azért sok mindent tud!" A
férfi egyedül, tanácstalanul: "Ha apám élne, meg tudná mondani, hogy
most mit tegyek!"
A japán iskolarendszer a kisiskolásokat szigorú,
hagyományos és nemzeti nevelésben részesíti. A tizenéves kor "nyugatimádó
kicsapongásai" után, amiből nem csinálnak "nagy kérdést" sem a szülők,
sem a pedagógusok, a gyermek "japán" felnőtté válik.
A két pedagógiai aforizma, a klasszikus tanmese
és a japán példa is bizonyítja: a nevelés szempontjából a legfontosabb
a kisgyermekkor, legnehezebb a kamaszkor.
A felelős felnőttnek pedig ismerni kell azt a határt,
amely a normális kamaszkori viselkedészavarokat a deviáns viselkedéstől
elválasztja. Ez, a jelenlegi körülmények között, éppen a fentebb vázolt
okok miatt nehéz, de nem lehetetlen, csak alkalmas pedagógus kell hozzá.
Nevelés és módszer
A nevelés stratégiájának kidolgozásakor alapvető
kérdés, egyszerű matematika: mennyit ront egy kirívóan deviáns viselkedésű
gyermek a közösségen, és mennyit javít a közösség őrajta. A közösség védelme
mindenekfölött fontos!
A módszer kiválasztásánál rendkívül körültekintőnek
kell lenni. Kevesebbet beszélni, és többet tenni. A megközelítés indirekt
(közvetett) módszerrel sokkal eredményesebb lehet. Ma senki se akarja hagyni
magát nevelni, hát akkor neveljük úgy, hogy ne vegye észre.
A nevelési módszerek széles skálájáról alig néhány
módszer van forgalomban:
A felügyelet, az ellenőrzés
és az átterelés, mint módszerek, nem szerepelnek kellő súllyal a
nevelési gyakorlatban.
A felügyelet, az ellenőrzés és az átterelés hiánya
eleve hozzájárul a potenciálisan deviánssá válók táborának szélesedéséhez,
így kézenfekvő, hogy ezek alkalmazásával viszont ez a folyamat mérsékelhető.
A gyermekért felelős felnőtt empátia-képessége és személyiségének motiváló
ereje a nevelés eredményessége szempontjából döntő. (...)
![]() |