Részletek az 1976-1986 között írott
pedagógiai tanulmányokból
A hazafias nevelés lehetőségei a mai magyar iskolában
"Van ki sokat tud, azonban más nem látja
a hasznát,
Puszta irigységből, vagy mert oktatni ügyetlen,
Vagy mert visszariasztja a terhes munka ilyentől..."
(Janus Pannonius)
A rajz szakmai továbbképzés témája az impresszionizmus
és posztimpresszionizmus volt. Csak néhányan jöttünk össze, alig
voltunk hatan-heten, de az előadó megtisztelt bennünket annyival, hogy
komolyan felkészült, és színvonalas előadást tartott. szokatlan volt,
mert évek óta spontán beszélgetésnek álcázott készületlenséggel
találkoztam.
Gyönyörű rajz-tanterem, hosszú évek alatt összegyűjtött
óriási modellanyag, táblázatok, reprodukciók, mindenféle vetítőberendezések,
ha csak szétnéztünk, már abból is lehetett tanulni. Leírtam a táblai
vázlatot, jegyzeteltem a képelemzést, és azt a néhány jó tanácsot
is fölírtam, amít a műalkotás elemző órák megtartásához segítségül
ajánlott az előadó.
"...Végezetül egy utolsó jótanács: műalkotás
elemző órákon mellőzzük a sztorit, mindig maradjunk szigorúan a tárgynál!"
Ezt a tanácsot nem kellett leírnom, ez annyira
szíven ütött, hogy jegyzet nélkül sem felejtem el, amíg élek.
A műhöz hozzátartozik a művész, a művészhez
az élet. Vagy mi a sztori? Ha a görög művészetet tanítottam és Pheidiasról
beszéltem, sose felejtettem el a perről is beszélni, amelyben becsvággyal
és aranylopással vádolták.
Michelangelonak kamaszkorában beverték az orrát. Az eltorzult arc
is hozzájárult elmagányosodásához és művészetéhez is.
A Batthyány-mécsesnél állva a gyerekeknek nemcsak azt mondtam el,
hogy itt állt az Újépület, amelyben Batthyány Lajos raboskodott, és
amelynek udvarán 1849 október 6-án kivégezték, hanem azt is, hogy
rettegve a rablógyilkosoknak kijáró gyalázatos bitófától, a felesége
által becsempészett borotvával olyan sebet ejtett a nyakán, hogy
csak golyó által tudták kivégezni. Lehet, hogy fölösleges sztori,
de így lett más esetektől eltérő, egyedi és felejthetetlen.
S lehet, hogy tizenöt évig selejtes munkát végeztem?
Ezután, ha bármelyik órán "sztorizni"
akartam, mindig eszembe jutott az intelem, de önmagamat nem tudtam megtagadni
és a "sztorizás" megmaradt.
Egyik ének órán, amikor a Himnusz születését
tanítottam, beszéltem a gyerekeknek az ihletről. Arról, hogy remekművek
akkor születnek, amikor a művész olyan indíttatást kap,
hogy egyszerűen nem tud ellenállni a vágynak, hogy megírja, megfesse,
vagy formába öntse mondanivalóját.
Hiába írták ki a pályázatot Kölcsey versének
a megzenésítésére, hiába biztatta Bartai András színigazgató Erkelt,
hogy kötelessége a Himnuszt megzenésíteni, hozzá se kezdett. De amikor
a fiai osztályozó vizsgáján látta, hogy a magyar gyerekek az óra
befejezésekor az osztrák himnuszt énekelték, úgy rohant hazafelé,
hogy a fiúk alig bírtak vele lépést tartani.
Hiába várta terített asztal, nem oda, hanem a zongora mellé ült.
Ha a fotós meglát egy kifejező szempárt, egy
sokatmondó barázdált arcot, nem tud ellenállni, hogy lencsevégre kapja.
Amikor Petőfi megtudta, hogy Bécsben kitört a
forradalom, pár perc alatt megszületett a Nemzeti dal.
József Attila elköszönt kedvesétől, és nézte
őt, ahogy átment az utcán, és olyan szépnek találta, hogy...
S akkor a mondat kellős közepén elment a hangom.
Teljesen. Nem tudtam megszólalni. A nagy honkongi influenza járvány
óta vissza-visszatérően előfordult, hogy hosszabb-rövidebb ideig nem
tudtam beszélni. Leültem az asztalhoz, és torkomat köszörülve
próbáltam visszanyerni a hangomat. A gyerekek részvéttel figyeltek.
Az első padban ült Both Iván:
- Jaj, tanár néni, meg ne tessék halni! Legalább
addig ne, amíg a mondatot be tetszik fejezni!
"Ádám: De hát a dajka tündérdalai,
Ezek nem oltnak-é a gyönge szívbe
Sejtelmeket?
Tudós: Igen bizon, s azért
Dajkáink a magasb egyenletekről,
A mértanról beszélnek gyermekeinknek.
Ádám: Ah gyilkosok, nem féltek-é egész
S legszebb korától a szűt megrabolni!"
(Madách Imre)
Félév előtt utolsó rajz óra volt. Lezártam a jegyeket.
A huszonkét gyerek közül huszan kaptak ötöst, ebből tizennégyen
még dicséretet is.
Olyan okos osztály volt, olyan figyelmes, hogy
öröm volt velük minden óra. A nagyon gyenge tanulók is fegyelmezettek,
rendesek, lehetett velük haladni.
Miután megbeszéltük a félévi jegyeket, elővették
a művészettörténet füzetüket, hogy leírjuk a művészettörténeti
korok összefoglaló vázlatát. Ezt mindig nagyon komolyan vettem, mert
ez az a vázlat, ez az a csontváz, amelyre a képzőművészet fejlődésén
kívül a zene, irodalom, tudománytörténet, sőt az egész történelem
a fejekben fölépülhet. Mindig minden gyerektől következetesen, szigorúan
számonkértem.
Írtam a táblánál: "ókor i.e. 3000-476-ig". Egyetlen
egy gyerek sem tudta, milyen évszám a 476. Aztán írtam
tovább: "középkor 313-tól a XV. századig"
Egyetlen egy gyerek sem tudta milyen évszám a
313. Amikor rájöttem, hogy fogalmuk sincs mi köze egymáshoz Bizáncnak,
Konstantinápolynak és Isztambulnak, már éreztem, hogy nagy baj van.
Mi történt 1222-ben? Egy helyes válasz érkezett.
- Mondjátok! Tanultok ti történelmet?
- Nem. Mi alig tanulunk történelmet. Nekünk ötödik
óta az igazgató néni tanítja, de csak minden ötödik órát tud megtartani.
Sose ér rá szegény. Mindig van neki valami gyűlés, vagy telefon.
Keserű lett a szám íze. Leültem. Hosszú másodpercek teltek el
síri csöndben.
- Tegyétek el a füzetet! Osszatok rajzlapokat!
Itt van ez a csonkolt kocka. Rajzoljátok le a vetületeit és az
axonometrikus képét!
Egy osztály 1986-ban! Egy osztály, melyikbe olyan
gyerekek járnak, akik valósággal szomjazzák a tudást! Úgy tudnak
figyelni, hogy a tanár hivatásának minden gyönyörűségét kiélheti
a velük töltött órán. S ez az osztály jövőre elballag az iskolából
úgy, hogy nem tanul történelmet... s ha tanul is, száz gyerekből kilencvenkilenc
nyolcadik évvégére már utálja...
Mit tanítunk nekik, és hogyan, hogy ilyen az eredmény?
Adni érdemes! - hirdeti a TV-ben a reklám,
mikor beszámol egy-egy adományról az épülő Nemzeti Színház javára.
Hazafias érzéseinkre épülne föl az új színház, de ugyan nehezen
épül. Úgy tűnik, hogy hazafias érzéseinkre, nemzeti öntudatunkra
hivatkozni ma már aligha lehet. Vagy nem ugyanazt értjük mindannyian
hazaszeretet fogalmán, vagy nincs is ilyen. De hogy is lenne, ha nincs
mire büszkének lennünk! Ha múltunkban szinte csak sötét foltok, hibák,
vétkek, sőt gyalázatok vannak. Ha a történelem, amit tanítunk egy
parttalan adathalmaz, amiből a magyarság és Magyarország szerepe, helyzete
nem tűnik ki világosan és bennünk nem az identitástudatot, hanem a
tudathasadást erősíti.
"A történelem voltaképpen nem egyéb, mint
egy sereg csalás, amit a halott körül elkövetünk. Átalakítjuk a
múltat, hogy megfeleljen a jövőt illető szándékainknak. A történelem
azt bizonyítja, hogy a történelemmel mindent be lehet bizonyítani"
- mondta Voltaire.
Minden nép - elég csak belenéznünk a környező
népek iskoláinak történelem könyveibe, hogy lássuk - saját kontinuitásuk
igazolására mimindent írnak le történelem címen. Hogyan csinálnak
maguknak hősi múltat! Mi pedig, akiknek van hősi múltunk álszeméremből,
politikából, ki tudja milyen okból elhallgatjuk, homályban tartjuk.
Pedig a hősi múlttal nemcsak lázadás és zendülés jár együtt, mint
ahogy Sarolt énekli az "István a király"-ban. Hősi múlttal együtt
jár a biztonságot, örömet, büszkeséget jelentő azonosulási tudat.
Nemcsak nemzeti, de emberi mivoltunk tudata sem képzelhető el igaz történelem
nélkül.
"Magyar vagyok. Büszkén tekintek át /A múltnak tengerén, ahol
szemem / Egekbe nyúló kősziklákat lát, / Nagy tetteidet, bajnok nemzetem".
(Petőfi Sándor)
Ma már, ha egy magyar ember ilyen hall, szinte szégyelli
magát. Ugyan már,
büszkének lenni! Ugyan már nagy tettek! Ugyan már kősziklák!
Bajnok nemzet! Ugyan már!
Nemrég a TV-ben egy francia történész elismerően, sőt szokatlan
lelkesültséggel beszélt a magyarságról, néhány "nagy tettünket"
is fölemlegetve, de a magyar TV riporter kioktatta őt: "Ó, az
csak legenda, nem történelem!"
Mert ő biztosan tudja, hogy mi a legenda és mi
a történelem, s ezt ki is nyilatkoztatja. Teheti, az ő kezében van
a mikrofon, én meg szinte reménytelenül igyekszem agyam kicsiny fogaskerekét
a nagy láncáttételből kiiktatni, mielőtt végképp berozsdásodik.
Lehetséges, hogy még sincs igaza Zrínyinek, hogy "egy nemzetnél sem
vagyunk alábbvalók!"
Történelem tanításunkkal ezt értük el. Szép eredmény.
Miközben mindezt végiggondoltam, az osztály csodálatos
rajzokat készített, fejlett térlátással ábrázolta a csonkolt kockát,
de a nagy térről, a világról, s benne önmagáról milyen képe lesz?
Valami ugyanis kimaradt. Talán pótolhatatlanul kimaradt! Pótolhatatlanul?
- A következő rajz órára semmit ne hozzatok
magatokkal, csak "ti"legyetek itt! Tartok nektek egy történelem órát...
"Elsőként a helyes-szólásnak adod meg alapját,
Oktatod aztán a helyesírás tudnivalóit:
Hogy ne hibázzon a nyelv, és félre ne csússzon
a tollhegy.
Majd meg stílusukat csiszolod képzelt levelekkel.
Hogyha pihennek, történelmet bújsz velük..."
(Janus Pannonius)
Úgy január táján mindig valami különös lámpalázra
emlékeztető idegesség fogott el. Közeledett az a három óra, amelyikben
a tanmenet szerint Erkel Ferenc két operáját, a Hunyadi Lászlót és
a Bánk bánt kellett megtanítanom. Sikerül-e megszerettetnem Erkelt
és Egressyt, azt a kort, amelyben ezek művek születtek?
Vajon van-e a gyerekeknek elegendő ismeretük II. Endre és a Hunyadiak
koráról? Ez a két mű mimindenre alkalmas! Érdeklődést kelteni az
ábrázolt kor iránt, felébreszteni a hazafiasság érzését,
és magát a műfajt, az operát megszerettetni.Éppen ezért mindent elkövettem,
hogy tanítványaim ismerjék meg, tanulják meg, szeressék meg ezeket.
Minden évben a legelső Erkel órámat megelőzően
napokig hangoltam magamat lemezhallgatással. Késő estig zengett a ház.
S alig vártam, hogy megkezdődjenek az órá!
A reformkor rövid bemutatása után következett
néhány adat Erkel Ferenc és Egressy Béni életéből. Az operák történelmi
hátterének megbeszélését a tankönyvben található operarészletek
meghallgatása követte.
Ahogy az alapismeretek hiányát tapasztaltam, ugyankkor osztályonként
változó, de növekvő mértékben láttam az érdeklődést, a tanterv
kereteit szétfeszítve egyre több órát szántam a témának.
Külön óra lett Erkel és Egressy élete. Külön óra lett a reformkor,
benne a magyar színház, a verbunkos zene és a nemzeti opera megszületésének
története. Külön óra lett mindkét opera történelmi háttere, ahol
az egész magyar történelem kronológiájába ágyazva beszéltük meg
II. Endre és a Hunyadiak korát. Aztán egyre növekedett a zenehallgatás
mennyisége is. Kezdetben csak a nyolcadikos lemezről hallgattuk meg a
részleteket, később az úgynevezett keresztmetszet lemezről is a leghíresebb
áriákat, illetve jeleneteket is. Végül úgy határoztam, hogy mindkét
operát teljes egészében megtanítom.
Először azt hittem, hogy csak az én Hunyadi László
lemezemből hiányzik szövegkönyv. Miután hiába keresték kollégáim
és barátaim is, rá kellett jönnöm, hogy az LP x 1040/42 operalemez
szövegkönyv nélkül jelent meg. Ekkor próbáltam a Rózsavölgyinél,
majd néhány antiqváriumban legalább egy librettót találni, de nem
sikerült.
Mivel azt akartam, hogy minden gyerek előtt ott legyen a szövegkönyv,
átvettem a lemezt magnószalagra és két délután leírtam. Ugyan másolópapírt
is tettem a lapok közé, így négy példányban készült, de legalább
harmincöt kellett volna. Sajnos géppel nem tudok írni, az iskolai másológép
elromlott, és az adminisztrátor is túlságosan elfoglalt,
ilyen munkára nem ér rá. Nekikezdtünk hát a nagy másolásnak. Minden
gyerek a szövegkönyvet írta. Volt, aki csak egy áriát, de azt tíz
példányban. Volt, aki egész felvonást vállalt, mert a nővére gyors-
és gépíró, és együtt megcsinálták. Mire eljött a zenehallgatás
ideje, készen volt a 35 példányban mindkét opera szövegkönyve.
Végre, végre két heti nagy felkészülés után
megkezdhettük a háromszor negyvenöt percre tervezett Hunyadi órát.
Csak úgy zengett a kórus: "Nem leszünk mi hű kutyái..." Szinte hihetetlen
volt, mennyire belemerültek az élménybe, minden más megszűnt. De kopogtak,
és nyílt az ajtó. Bejött a csapatvezető, és kért hat gyereket, akiknek
fel kellene kötni a zászlókat a zászlórudakra, mert a végén valamilyen
ünnepély lesz.
A hatás döbbenetes volt. Néhányan belepirulva
a tehetetlen dühbe, könyörögve néztek rám. A többség még mélyebbre
hajolt a szövegkönyvbe, nehogy ő legyen a hat közül az egyik. És
a lemez forgott, tovább forgott. Fölálltam. Kikapcsoltam a lemezjátszót
belefojtva szót Cilleibe.
- Ki lesz az a hat, aki elmegy a tanár nénivel?
- kérdeztem.
Hosszú kínos csönd következett. Senki nem jelentkezett.
- Ne haragudj, nincs szívem egyiküket sem elküldeni.
Két hete várják ezt az órát. Kérj gyereket mástól!
Amikor egyedül maradtunk ismét fölálltam és
mondtam, hogy folytassuk.
"Ne, tanár néni! Ne, tanár néni! Ne folytassuk!
Kezdjük előlről!"
Ahogy a kórus újra kezdte az első taktusokat, valami olyasmit gondoltam:
erre az ifjúságra mondják, hogy elveszett?
"Ameddig ily nép fogja őt körül
Nép melynek érzi keble, zengi szája
A költő énekét, - addig terül,
Ott éri végét a költő hazája:
Azontúl maga jövevény,
Dala üvegházi növény,
Legszebb illatja, színe kárba megy:
Széles világon nincs népe s hona - csak egy!"
(Arany János)
Egyik Erkel órámon, amelyiken a Hunyadi László
történelmi hátterét beszéltük meg, mondtam egy olyan mondatot, aminek
komoly következményei lettek.
Olvastam valahol, hogy a hadtörténeti tudomány
Hunyadi Jánost a világ legnagyobb hadvezérének tartja, megelőzve a
nagy hódító Napóleont is.
A gyerekek hitetlenkedéssel vegyes büszkeséggel
kapaszkodtak bele a mondatba. Kérdéseik hatására szomorúan jöttem
rá, hogy magam is milyen keveset tudok Hunyadi Jánosról, s hogy a róla,
bennem kialakult képbe durván betolakodik egy magyar író, Darvas
József TV játéka. Ebben a TV játékban egy részeges, duhaj Hunyadit
ismerhetett meg a magyar TV néző, akinek a felesége Szilágyi Erzsébet
titkon és reménytelenül epekedett Kapisztrán János barát után.
- Gyerekek, nekem van egy barátom, aki a hadtörténeti
tudományok doktora. Írok neki, hogy jöjjön és tartson nektek egy előadást
Hunyadi Jánosról.
Tudtam én, hogy a gyerekek életkorukból következően
tele vannak romantikával, azt is tudtam, hogy igencsak híján vannak
a példaképeknek, mégis megepett a nagy érdeklődés.
S elment a levél. Pár nap múlva megjött a válasz
is, hogy ezt dolgot jó lenne személyesen megbeszélni.
- Te aztán jól föladtad nekem a leckét! Mióta
megkaptam a leveledet, máson se jár az eszem! Ha Stromfeld Aurélról,
vagy Sztálinról kérdeznél, könnyebb dolgom volna. Hunyadi Jánosról
alig van valami irodalom.
- Én mégiscsak olvastam valahol, hogy ő a világ
legnagyobb hadvezére!
- Nézd, megpróbálom! Utánanézek. Belevetem
magam a Hadtörténeti Múzeum könyvtárába, elmegyek a Levéltárba.
Ha meglesz az anyag táviratozom, hogy mikor jövök.
Ez a kis előadás a négy nyolcadik osztályt érintette.
Az igazgatónőtől engedélyt kértem a megtartásához arra az esetre
is számítva, hogy váratlanul, az órarendet fölborítva kell megtartani.
Eltelt egy hét. A postás egy hatalmas borítékot
hozott, benne egy táblázat Magyarország története a honfoglalástól
1980-ig címmel. Mellette egy levélke: "Ha tudod, sokszorosíttasd, legyen
minden gyerek kézében!"
Eltelt egy hét. Éppen iskolánk névadóját ünnepeltük.
Kinn álltunk az iskolaudvaron, amikor megállt egy kocsi az épület előtt
és díszegyenruhában kiszállt belőle egy katonatiszt.
- Megjött! Megjött! - futott végig a hír az
ünneplő gyerekeken.
- Rosszabbkor nem is jöhetett volna! - gondoltam.
Ha iskolai ünnepélyt tartunk az ötödik órában, már a hatodik óra
rendszerint elmarad. Mindenki siet haza.
- Most legalább leválik, hogy érdeklődés valódi-e!
- nyugtatgattam magamat.
Az ünnepség után vendégemet bemutattam a tantestületemnek
és egyúttal meghívtam mindenkit az előadásra.
Iskolánknak egyetlen olyan helyisége van, ahol
száz-százhúsz ember elfér. Ez a kistornaterem. A gyerekek futásban
vitték föl a székeket az osztályokból és pillanatok alatt berendezték.
Térképállvány is kellett és két térkép: Magyarország a XV.
században és Európa a XV. században. Tíz perc alatt minden
készen volt. Még egy kancsó víz és pohár is került az asztalra.
Annyi fénymásoltatott Magyarország története tablót vittem
föl, amennyi a nyolcadikosok létszáma volt. A száztizennyolcból hat
tábla maradt ki, tehát csak hatan nem jöttek föl.
Az előadás nagyon érdekes volt és kiderült
belőle, hogy Hunyadi János valóban a legnagyobb hadvezér volt. De azt
is megtudtuk, hogy miért. Merészen megváltoztatta a lovagi harcmodort.
Olyan taktikai megoldásokat alkalmazott, amelyek a mai hadviselésben
még mindig időszerűek: a meglepetés taktikája, a téli hadviselés,
a népfölkelők bevonása a hadműveletekbe és a hadszíntér lakosságának
a megnyerése olyannyira, hogy felszabadítóként üdvözölték, és
beszálltak az oldalán a háborúba.
A gyerekek sokat kérdeztek korabeli fegyverekről,
a hírszerzésről, egy-egy híres csatáról.
Én azért annak is örültem, hogy megtudtam azt
is, Hunyadi János szép férfi volt. Amikor Zsigmond királlyal hosszabb
ideig Itáliában tartózkodott tanulmányúton, a korabeli krónikák
délcegtermetű világfiként emlegették, aki a bálok hölgyeit táncával
is elbűvölte. Már csak ezért sem lehetett igaz, hogy Szilágyi Erzsébet
más után epekedett...
"Ne légy a legnagyobb elmékhez
mostoha,
Kiket bé nem fog a halandóság moha,
Állíts inkább nekik gyémánt oszlopokat:
Hogy látván a késő maradék azokat,
Hullasson felettök örömkönny záporát,
Áldva a közhasznu hazafiak porát."
(Csokonai Vitéz Mihály)
1986. március 14-én déli tizenkét órakor szép
ünnepi műsorral avattuk föl az iskolarádiót. A gyerekek osztályfőnökeikkel
saját tantermeikben hallgatták a március 15-i megemlékezést.
Az ötödikesek fél egyre jöttek. A második félévben nem lehetett
másképp megszervezni a tanítást csak úgy, hogy az ötödikesek állandóan
délután jártak iskolába.
Az én kicsikéimnek, az ötödik b-nek délután
az első két órája testnevelés volt, s emiatt a rádiós műsor ismétlését
sem hallhatták. Fölkokárdázva, fejükön a nemzeti színű hajpántokkal
kétségbeesve panaszkodtak, hogy ők kimaradtak az ünnepből.
- Ne bánkódjatok! Utolsó óránk ének lesz.
Csinálunk egy olyan ünnepi ének órát, hogy amíg éltek nem felejtitek
el!
A testnevelés óra melege ott piroslott az arcukon, csapzott tincseiket
a háromszínű divatpánt szorította.
- Tudjátok, ünnepelni nemcsak nagy ünnepségeken
lehet, de ilyen kis osztályban is, sőt akár egyedül is. Mi otthon a
családban saját eseménynaptárunk szerint mindig megtartjuk a nemzeti
ünnepeinket. Március 15-én szól a Történelmi indulók című
nagylemez. Az én kislányom, amint járni tudott, kis papírzászlócskával
menetelt a fotel körül. Aztán meghallgatjuk Erkel operáját,
Hunyadi
László-t. Augusztus 20-án az István a király-t, október
6-án a Bánk bán-t. De találunk alkalmat Liszt, Bartók, Kodály
zenéjét is hallgatni.
Egész évben nap, mint nap a kor divatos zenéje
vesz körül, de lehet tartani "magyar napokat." A reformkor is nemzeti
öt percekkel kezdődött - amikor a nagy bálok nyitótánca lett a magyar
tánc és a táncrendbe a sok idegen tánc közé bekerült a csárdás
is. A feltöltődéshez egy-egy ilyen magyar napra szükség van! Most
mi is csinálunk magunknak egy nemzeti órát!
Fölírtam a táblára 10-12 negyvennyolcas dal
címét és énekeltünk. Először végigénekeltük mindet. Aztán
újra énekeltük mindet, de a dalok között néhány szóval megemlékeztünk
a megénekelt hősökről, Gábor Áronról, Kossuth Lajosról, Klapka
Györgyről. S aztán újra énekeltünk.
- Most énekeljük úgy, mintha nekünk húzná
a verbuváló zenekar! Szóljon! Most szép lenni katonának...!
- Most énekeljük úgy, mintha éjszaka volna,
s a csillagos ég alatt a táborban leheveredve a holnapi ütközetre készülődnénk.
Gondoljunk a szeretteinkre, látjuk-e még őket valaha. Kossuth
Lajos azt üzente...
- Most énekeljünk úgy, hogyha az osztrák sógor
ezt hallotta volna, ijedtében ész nélkül futott volna hazáig!
Halljam!
Föl, föl vitézek... No még egyszer! Szóljon!
S énekeltek. Tele tüdővel! Szemük tele nevetéssel!
"Tanár néni! Nyissuk ki az ablakot!"
Kinyitották az ablakokat és újra kezdtük elölről,
aztán újra elölről aztán megint elölről. "Még egyszer a Gábor
Áront!", "Még egyszer a Föl, föl vitézeket!" "Még egyszer a Huszárgyereket!"
A kicsöngetést nem is hallottuk annyira énekeltünk. Pantomimszerű
mozdulatokkal kellett jeleznem: csöngettek, vége az órának, öltözzetek,
sorakozzatok, szervusztok!
A közös éneklés végtelen örömével dübörögve
meneteltek végig a folyosón, le a lépcsőn, hazafelé.
Én is lemeneteltem a nevelői szobába, aztán átmeneteltem
a Művelődési Házba. A községi március 15-i ünnepségekre gyülekeztek
a két iskola hetedik-nyolcadikosai, a KISZ-esek, tanárkollégák, munkahelyek
képviselői.
"Forradalmi Ifjúsági Napok 1848-1919-1945". Az előadás csöndes
volt, a közönség zajos, de az én ünnepi hangulatomat ez a rendetlen
rendezvény már nem tudta elrontani.
"Engem hívnak Fábián Pistának.
Engem visznek lovas katonának.
Göndör hajam le akarják vágni,
Nem fogom a császárt kiszolgálni..."
(magyar népdal)
Bemutató órára készültem. A járás osztályfőnöki
munkaközössége volt a meghívott, de a saját iskolámban is rövidített
órában tanítottunk, hogy mindenki eljöhessen, aki akar.
Két hónapon át jártamban-keltemben mosás, vasalás
közben is ez foglalkoztatott. Szinte ebben éltem. Nagy téma: hazafiaságra
nevelés. Már az óra tartalmának megválasztása retteneteses nehéz
volt, a megvalósítás pedig tele van buktatókkal.
Lassan tisztult az óra tartalma. Magyarság-ismeret.
Beszéljük meg, milyen a magyar ember! Milyen volt és milyen ma? Van-e
gond a hazafiasságunk körül és ha van, mik a tünetei? Ezek lettek
az alapkérdések.
A családom, a barátaim, jó ismerősök
már meg se lepődtek, amikor harmadszor, negyedszer tettem föl
nekik is a kérdéseket. Valósággal üldöztem mindenkit.
A legnehezebb volt az egész felkészülésben a
gyerekeket /hetedik osztályosok/ tartósan a témára hangolni olyannyira,
hogy valósággal versengtek a feladatokért.
A megközelítés egy kis felméréssel indult,
minden előkészítés nélkül, négy kérdéssel. Fel kellett sorolniuk
nemzeti ünnepeinket, a magyarok szabadság-harcait, a magyar ember jellemző
tulajdonságait - ha van - s végül le kellett írnok a hazafiságunkkal
kapcsolatos bajokat, illetve azok tüneteit. Természetesen életkori sajátosságaikat
figyelembe véve fogalmaztam a kérdéseket, s a válaszokat is ezen a
színvonalon vártam. Az első két kérdés csupán arról tájékoztatott,
hogy rend van-e az ünnepek körül és mennyire tudnak eligazodni a századok
eseményei között a magyar történelemben. Ez csak nekem volt érdekes,
tájékozódni segített.
Az óra maga a két utolsó kérdést járta körül. Minden leírt
tulajdonságot, illetve gondot a hazafisággal kapcsolatban indokolniuk
kellett történelmi és jelenkori példákkal.
Ilyen tulajdonságokat írtak: értelmes, élelmes, leleményes, ügyes,
jószívű, irigy, bátor, hazaszerető, szabadságszerető, becsületes,
nem becsületes, dolgos, vendégszerető, komoly, vicces, nyugodt, verekedős,
huncut, nyakas, bőbeszédű, szűkszavú. Egy-egy alkalmommal előfordult
a lusta, csatlós és a neveletlen is.
A gondok között ilyeneket soroltak: az egész ország szemétdomb,
eltűnt a népviselet, sok az idegen keresztnév, nem építkezünk magyarosan,
alkoholizmus, az emberek rohannak és nem beszélgetnek egymással, a gyerekek
rongálják az iskolát, pedig az iskola is a "haza vagyona". Egyetlen
egy volt, aki a következőt írta: Hiba a kettős nevelés, mást diktál
a szívünk, az eszünk és a politikai pártállásunk.
Nekem legkedvesebb ez volt: A magyar ember szó ma már olyan ritka.
Napjainkban néhány magyar van, sokan azt se tudják, mi a magyar. Példa,
hogy a Himnuszon nem áll vigyázzállásban, hanem beszélget, átkarolva
van a karja. Hát ilyen ma a magyar ember.
Az óra gerincét mindezen állítások "bizonyítása"
alkotta. Mivel a felmérés szerint a Himnusz alatti fegyelmezetlen viselkedést
több gyerek is a bajok között írta le, úgy gondoltam, hogy nem árt
a nemzet szimbólumairól is beszélgetni. Az óra befejező része tehát
jelképeink, illetve keletkezésük leírása lett.
Ezzel tulajdonképpen az óra tartalmi része elkészült,
de tele voltak hiányérzettel. Az óra keretét olyan idézeteknek kell
alkotni, amelyeket nem kell magyarázni, nem lehet körülírni, átfogalmazni,
amelyek tömören a lényeget fejezik ki.
Haza, hazaszeretet, hazafiság, internacionalizmus, kozmopolitizmus,
sovinizmus, nacionalizmus címszavak után kutatva, az Új magyar lexikon,
Idegen szavak szótára, és a Magyar nyelv értelmező szótára túlságosan
szűkszavú megfogalmazásait olvasva már-már lemondtam arról, hogy
egy kis alkalmi lexikonnal indítsam az órát. Aztán a Pallas lexikonban
találtam egy csodálatos leírást a hazaszeretetről. Nem gondoltam én
arra, hogy ez most individualista-írracionális, kollektivista racionális,
vagy kollektivista-irracionális megközelítés, sőt arra sem, hogy netán
a "hungarocentrikus" ideológia nyelvén fogalmazták-e. Egyszerűen csodálatos!
"Hazaszeretet a hazához, ennek földjéhez,
lakóihoz, nyelvéhez, emlékeihez érzett ragaszkodás, mely hasonlít
a szülők iránt érzett szeretethez és tettekben is megnyilatkozik:
a haza iránt való kötelességek teljesítésében, szükség esetén
saját érdekeinknek, a legfőbbeknek is érte való mellőzésben, önzetlenségben,
odaadásban, önfeláldozásban.
Az egyesekből az együttélés, a vérrokonság, a közös nyelv,
a lassan kifejlődő közös érzés, közös gondolkodás, közös erkölcs,
szokás, közös történeti sors, közös szenvedések és örömek népet
alkotnak, azaz oly közösség jő létre, mely nélkül az egyén semmi
mely az egyénre évezredek kultúrai munkájának eredményeit származtatja,
melyben az egyén erejének fő forrása van. Ösztönszerű viszonzása
e sokféle jótéteménynek a haza iránti szeretet, mely tudatossá téve,
az erkölcsi erények legfőbbike.
Csak nagy nemzeti hanyatlás korszakában gyengül ez az érzés
és lábrakap az önzés, az egyén elszigetelődése, elzárkózása a
közösség előtt, a magánérdek kielégítésének hajhászása, a hazaszeretet
szóval vallása és tettel megtagadása. A hazaszeretet érzésének gyengültével
a nép erkölcsi ereje is gyengül. Összetartozása lazul, képtelenné
válik nagy fellendülésekre, nagy tettekre. A nemzetek akkor bomlanak
fel, amikor a hazafiság érzése nem védi meg többé őket a nagy megpróbáltatások
idején."
Szebbnél szebb idézeteket találtam: Zrínyi, Széchenyi,
Jókai, Petőfi, Németh László, Illyés Gyula.
Bíztam benne, hogy a gyerekek is többségükben megérik, de az idézeteket
elsősorban kollegáimnak szántam, reméltem, hogy őket is úgy lelkesíti
majd, mint, ahogy engem.
Izgatottan vártuk a vendégeket, amikor elérkezett
a bemutató óra napja. A gyerekek az izgatta, hogy hányan lesznek. Én
elsősorban annak a két embernek az érkezését vártam, akiket személyesen
hívtam meg az órára, mert az elmúlt évek alatt azon kevés ember között
tartottam őket számon, akik szakmailag tartalmas és emberileg rokonszenves
hozzászólásaikkal valóban segíteni tudnak és akarnak.
Nekem élmény volt az óra. De az volt a gyerekeknek
is. Ezt nem csak a szemükön láttam, hanem a kérdéseikből is, melyekkel
az óra után körülröpdöstek.
Az óra megbeszélésére az iskola könyvtárában
gyűltünk össze. Ahogy végignéztem a kollégákon, azért kicsit elszorult
a szívem. Saját tantestületemből sokaknak nyilván fontosabb dolguk
is akadt, mint egy óraelemzésben részt venni.
Miután a járási munkaközösség vezetője jónak értékelte az
órát, megköszönte és áradta nekem a szót.
- Arról, hogy az óra milyen volt, majd elmondjátok
a véleményeteket ti. Én csak annyit mondhatok, hogy ez a két hónap
györörű volt, s ha csak annyit értem el, hogy minden gyerekem megtanulta
Petőfi: Magyar vagyok c. versét, és valósággal versengtek, hogy ki
legyen az az öt, aki elmondja, már akkor boldog lennék, de remélem,
hogy ez az óra sokkal több volt.
A hozzászólók többsége az óra érzelmi telítettségét emelte
ki és ez nagy öröm volt nekem. De volt más vélemény is:
- Nekem nem kell egy órára két hónap, hogy felkészüljek!
Nekem mindig van annyi a tarsolyomban, hogy bármikor spontán tanítsak!
- jelentette ki egy fiatal kolléganő, két éve tanít.
Egyik fiatal kollégámtól kérdeztem, hogy miért
nem maradt ott a megbeszélésen. Azt válaszolta:
- Nekem megvan a különbejáratú véleményem,
a máséra meg nem vagyok kíváncsi. (Másfél éve tanít képesítés
nélkül.)
Másnap a gyerekeimtől hallottam, hogy matematika
órán a tanárnő, kérdésükre, hogy milyen volt az osztályfőnöki
óránk, valami olyasmit mondott, hogy hazug, mert nemcsak osztályfőnöki
órán kell verni a mellünket nemzetiszínű féltéglával, hanem tanulással
bizonyítsák be, hogy öntudatos magyarok. Ha már nem készültek matematikából,
a bemutató óra sikerélményét kellett letörni bennük.
Egy olyan kollégám, aki ott se volt az órán,
annak gratulált, aki "jól megmondta" nekem.
Létezik, hogy ennyire nem értjük egymást?
A bemutató órán hangzott el a következő idézet
is Ráth-Végh István: Magyar kuriózumok c. könyvéből:
"Az újaradi temetőben van egy sír. Huszárcsákót és szablyát
faragtak emlékkövére. A magyar nyelvű sírfelirat azt hirdeti, hogy
itt nyugszik a világ legöregebb katonája, aki nyolcvanegy évig szolgált
és huszonkét háborút küzdött végig. A világ legöregebb katonája!
Nagy szó ez. Bár bizonyára meggondolta Eszterházy Vince huszárezredes,
aki kornétását, a vén Skultéty Lászlót idetemettette. Találtam
feljegyzéseket több idegen vitézről, akik igényt tartanának a világ
legöregebb katonájának címére, de alaposabb vizsgálódás után kiderül,
hogy mégiscsak a magyar huszár tartja a csúcsot. A vén huszár adatai
nem valami bőségesek. 1735-ben születet a felvidéki Pruszina faluban.
Tizenhárom éves korában már fejébe nyomták a huszárcsákót.
A Hadik huszárezredben szolgált. Harcolt porosz, török, francia ellen
egyforma vitézséggel. 1789-ben Belgrád ostrománál a vén legyén olyan
példát mutatott vitézségből a fiataloknak, hogy ritka nagy kitüntetés
érte, megtették az ezred zászlótartójának, vagy mint huszároknál
volt szokás nevezni, kornétásnak. Kilencvenhárom éves volt a vén
kornétás, mikor Újaradon állomásozó ezredét elhelyezték onnan.
Bizony nem adta át senkinek a zászlót, bizony velük akart menni ő
is, de a kilencvenhat esztendő kinyomta a nyeregből. Vége lett a katonasorsnak,
de vége lett az életnek is. Életének az volt a legkedvesebb epizódja,
amikor Ferenc császár tisztté akarta kinevezni. A vén huszár megsodorta
a bajúszát és azt felelte, hogy ő már csak megmarad kornétásnak,
mert a zászlót, a zászlót nem lehet otthagyni..."
Pár nappal később képeslapot kaptam Aradról.
Egy vidéki tanárnő írta, aki ott volt az órámon: "Szeretettel gondolok
Rád".
Csak ennyi, s én azóta tudom, mégis vannak, akikkel
értjük egymást...
"Itt valahol, ott valahol
Esett, szép, szomorú fejekkel
Négy-öt magyar összehajol..."
(Ady Endre)